Så går en rekryteringsprocess till hos Stegra

Låt oss förklara Stegras rekryteringsprocess

Har du sökt ett jobb hos Stegra och undrar hur rekryteringsprocessen går till? Här har vi samlat de steg som ingår i en rekryteringsprocess hos oss.

Steg 1: Ansökan

När du ansöker en tjänst hos oss får du fylla i dina kontaktuppgifter och svara på ett par urvalsfrågor. Urvalsfrågorna består av de krav och önskemål som finns för tjänsten, tex tidigare utbildning, erfarenhet, kunskaper eller frågor om ort och tillgänglighet. Du får också möjlighet att bifoga ditt CV eller länka till din LinkedInprofil.

Du behöver inte bifoga ett personligt brev när du ansöker till en tjänst hos oss.

Steg 2: Tester

De kandidater som uppfyller grundkraven skickar vi urvalstester till. Vi använder oss av testverktyget Alva Labs och varje kandidat får göra personlighetstest och ett logiskt tänkande test. Här kan du läsa vårt blogginlägg om varför vi använder tester i våra rekryteringar.

Steg 3: Telefonsamtal

De kandidater som genomför testerna och bäst matchar för rollen ringer vi upp. I samtalet berättar vi mer om kunden och tjänsten som du har sökt så att du har rätt bild av vad tjänsten innebär. Vi ställer också frågor om din tidigare erfarenhet och de krav som finns för tjänsten. Här brukar vi också kolla av ort, löneanspråk och tillgänglighet.

De som går vidare därefter bjuder vi in till digital intervju. De kandidater som inte går vidare efter urvalstester meddelar vi via epost.

Steg 4: Intervju

Alla våra intervjuer är digitalt via teams och är mellan 45 minuter och 1 timme långa. Här kan du läsa vårt blogginlägg där vi har samlat några tips inför din digitala intervju.

I intervjun ställer vi kompetensbaserade intervjufrågor, vad en kompetensbaserad intervju innebär och hur du kan förbereda dig kan du läsa här i vårt blogginlägg.

Steg 5: Kundintervju

Vi presenterar kandidater för vår kund och därefter kontaktar vi de kandidater som går vidare till kundintervju. Kundintervjun är oftast på plats hos kund och vi brukar sätta av minst 1 timme. Oftast får du träffa rekryterande chef och en person som har tjänsten idag.

Kundintervjun är ett bra tillfälle för dig som kandidat att få veta mer om kunden och rollen, förbered gärna om du har fler frågor om tjänsten. Kunden har fått information om dig och dina tidigare erfarenheter av oss, men de brukar oftast vilja skapa sig en uppfattning själva också om vem du är, så förbered dig på samma sätt som inför intervjun med oss på Stegra.

Steg 6: Referenstagning

Vi ringer dig och meddelar när du har gått vidare till referenstagning. Därefter får du ett mejl från oss på Stegra och från vårt digitala referenstagningsverktyg Refensa. Via länken i mejlet får du själv ange kontaktuppgifter och information om dina referenser. När du har sparat informationen får dina referenser i sin tur ett mejl där de blir ombedda att besvara ett antal frågor om dig och din kompetens.

Vi rekommenderar att du anger mellan 2-4 referenser. Vi ser gärna att referenterna är från ett yrke som är relevant för tjänsten, att det är en tidigare chef eller en person som har haft en ledande befattning över dig samt att ni har arbetat tillsammans i närtid.

Steg 7: Erbjudande

Vi meddelar dig när referenstagningen är slutförd och kontaktar kunden där vi går igenom svaren från din referenstagning. Därefter kontaktar vi eller kunden dig för att ge ett erbjudande.

Om du går in i ett konsultuppdrag hos oss så skickar vi ett digitalt avtal till dig som du får signera elektroniskt.

Du är alltid välkommen att höra av dig direkt till oss om du har några frågor om hur vi arbetar eller hur du ligger till i någon av våra processer.

Gillade du detta inlägg? Dela med andra!

Kontakta oss

Redo att stegra er rekrytering?