
Published on 17 september, 2020
Linkedin är den hetaste plattformen för människor i karriären. Med över 675 miljoner användare är Linkedin platsen där rekryterare och arbetsgivare söker efter kandidater. Även om du bara vill veta vilka arbetsmöjligheter som finns eller om du aktivt söker efter nytt jobb så bör du se till att ha en lockande Linkedinprofil som marknadsför dig.
Rekryterare använder Linkedin för att aktivt söka efter potentiella kandidater men också för att ta reda på mer om dig som har sökt ett uppdrag. Du kan använda Linkedin till mer än bara att söka jobb. Genom att ha en profil på Linkedin kan du knyta nya professionella kontakter och följa viktiga ämnen inom ditt intresse. Vi har samlat ett gäng olika tips för att du ska komma igång och bygga en stark profil på Linkedin.
Steg 1: En landningssida som visar ditt varumärke.
Detta är det första man ser när man går in på din profil. Det är viktigt att sidan visar vem du är och vad du vill att andra ska veta om dig. Tänk på vad du kan erbjuda en arbetsgivare eller kund jämfört med dina konkurrenter.
Steg 2: Rubrik
Linkedin använder automatiskt titeln för ditt senaste jobb som rubrik. Tex: ”Rekryteringsansvarig på Stegra rekrytering AB”. De flesta har detta som sin rubrik så om du vill stå ut kan du skrivande en säljande rubrik som beskriver vad du vill arbeta med eller vad du kan erbjuda. Dessutom är detta det första andra användare ser när du kommenterar eller besöker deras sida så här har du en möjlighet att visa vad du kan erbjuda en kund eller en arbetsgivare.

En tydlig rubrik ökar dina chanser att användare uppmärksammar din profil.
Steg 3: Kontaktuppgifter
Se till att dina kontaktuppgifter är uppdaterade. Vilken stad du bor i är viktigt för att en rekryterare ska kunna hitta dig i geografiska sökningar och kontaktuppgifter för att en rekryterare ska kunna kontakta dig. Söker du nytt jobb kan du ange din privata e-postadress men använder du din Linkedin i professionellt syfte så bör du ha din e-postadress från ditt jobb.
Steg 4: Om mig
Här kan du välja om du vill vara personlig eller säljande. Det viktiga är att du får med vem du är och vad du kan erbjuda.
Steg 5: Profilbild och bakgrundsbild
Använd en porträttbild i en naturlig miljö. Du väljer själv om du vill le eller inte, men att titta in i kameran upplevs som mer personligt. Söker du nytt jobb kan du välja en naturlig bakgrund som beskriver din kompetens men använder du Linkedin i professionellt syfte så bör du ha en bakgrundsbild som är brandad med ditt företags namn/slogan/vad ni erbjuder.

Johanna har valt en skräddarsydd bakgrundsbild för Stegra. Du kan enkelt skapa din egen bakgrundsbild genom att använda dig av kostnadsfria program.
Steg 6: Erfarenhet, utbildning och kompetenser
Beskriv dina tidigare erfarenheter av jobb, vilka utbildningar du har genomfört och kompetenser du har uppnått. Håll det enkelt, skriv en kortfattad text eller punkta upp arbetsuppgifter – men var konkret.
Stegra tipsar:
- Uppdatera din profil kontinuerligt så att den alltid innehåller rätt information om dig
- Våga nätverka! Fyll på ditt kontaktnätverk med vänner, kollegor och kunder.
- Visa ditt engagemang. Gå med i grupper, gilla och kommentera på andras inlägg. På så sätt ser andra användare din profil och att du är intresserad.
Lycka till!
Vill du ha fler tips eller kontakt med oss på Stegra? Hör av dig till Johanna på Linkedin eller på johanna@stegra.nu.
Stegra arbetar med rekrytering, search och onboardinglösningar med fokus på att skapa långsiktigt framgångsrika rekryteringar. Vi anser att en rekrytering i sig inte löser något. Framgång skapas när en ny medarbetare trivs på jobbet och börjar prestera i enlighet med de förväntningar som finns. Utöver att sköta själva rekryteringen säkerställer vi därför att samarbetet mellan våra kunder och deras nya medarbetare är effektivt och lönsamt. Vi skapar långsiktigt framgångsrika rekryteringar.